De uitdaging om tijd te creëren - en kosten te besparen in de OK

Meer tijd voor patiënten door verbeterde efficiëntie

In een tijd van bezuinigingen en beperkte overheidsvergoedingen moet het management van de meeste ziekenhuizen manieren vinden om kosten te besparen. Dat geldt voor elke afdeling van een ziekenhuis; dus ook in de OK. Dat betekent dat we een aantal uitdagingen, zoals een stijging van het aantal dagopnames bij chirurgie, complexe inkoop en bezuinigingen op materiaalbeheer, moeten aanpakken. Sommige ziekenhuizen moeten ondanks hun personeelstekort de omzet in de operatiekamer verhogen. Misschien moet het personeel in de operatiekamers overwerken om de lijst met ingrepen in te korten en de kosten voor overuren van het personeel kunnen leiden tot overschrijding van het budget. Bovendien is er bij sommige ziekenhuizen niet genoeg tijd voor planning, rapportage en follow-up. Dit kan leiden tot een stressvolle werkomgeving en toont de nood aan meer efficiëntie.

Lees meer over hoe Mölnlycke Health Care u bij deze problemen kan helpen met onze O.R. efficiency oplossing.

Binnen het budget blijven

Veel ziekenhuizen staan tegenwoordig voor de uitdaging om met hetzelfde of zelfs met een lager budget, meer patiënten te behandelen met hoogwaardige zorg. De OK is een van de duurste afdelingen van een ziekenhuis. Dus is het logisch dat het management van een ziekenhuis kosten wil besparen in de operatiekamer.

Ter illustratie: de uitgaven voor verbruikbare medische hulpmiddelen staan voor slechts 3 % van de totale kosten in de gezondheidszorg, terwijl de uitgaven aan de organisatie van een ziekenhuis, zoals het personeel, uit 70 % bestaat. De operatiekamer is een van de duurste afdelingen in een ziekenhuis en is een van de afdelingen waar het meeste middelen nodig zijn.

Niet genoeg tijd voor patiënten

Het gestegen aantal operaties, samen met complexe inkoopprocessen, minder personeel en een onefficiënte administratie zorgen ervoor dat er minder tijd is voor de patiënt. De kostbare tijd van het personeel wordt niet optimaal gebruikt, wat bij zorgverleners tot onnodige stress kan leiden.

Als de voorbereidingstijd in de OK verkort wordt, kunnen er aanzienlijke besparingen in tijd en kosten bereikt worden. Minder stress bij het OK-personeel kan ook leiden tot betere resultaten voor patiënten, maar ook tot meer tevredenheid in het werk en minder verloop bij het personeel. Verder efficiëntie kan worden bereikt door het gebruik van een effectieve en eenvoudig te gebruiken uitrusting. Hierdoor bespaart een ziekenhuis tijd en geld, en is er meer tijd voor patiënten. 

Onze oplossing - meer patiënten door efficiëntere zorg behandelen

Onze O.R. efficiency oplossing bestaat uit drie belangrijke elementen om de efficiëntie en het gebruik in de operatiekamer te verbeteren, zodat u tijd en middelen bespaart: procedurespecifieke producten, training en ondersteuning, en flexibele bevoorrading en logistiek.

Onze O.R. efficiency oplossing kan u helpen om binnen uw ziekenhuis meer tijd vrij te maken voor uw patiënten en om kosten te besparen. Bovendien krijgt u het gevoel dat u de controle hebt en kunt u het gebruik en de efficiëntie in de operatiekamer verbeteren. We helpen u van begin tot einde door uw unieke tray aan uw manier van werken aan te passen. Daarbij gebruiken we onze ervaring en ondersteunen wij u met training en follow-up. Op die manier kunnen er meer patiënten worden geopereerd, is er meer efficiëntie en kunt u meer patiënten door efficiëntere zorg behandelen.

Procedurespecifieke producten – de optimale tray samenstellen

Met procedurespecifieke producten kunnen er meer patiënten worden geopereerd en worden noodzakelijke tijd, inspanningen en middelen bespaard. Toch hebt u bij het samenstellen van de optimale tray goede begeleiding nodig. De samenstelling van een tray speelt een grote rol bij het verhogen van het aantal operatiepatiënten en de efficiëntie in de OK.

Share this